RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN (RPH)
Mata pelajaran : Bahasa Melayu
Tahun : 3 Genius
Bilangan murid : 36 orang
Tema : Patriotisme
Tajuk : Jalur Gemilang
Masa : 60 minit
Fokus utama : 1.1 – Berbual tentang sesuatu perkara berkaitan kehidupan seharian
dengan menggunakan kata, ungkapan, ayat, sebutan, intonasi dan nada
yang sesuai.
Aras 1 (i) Berbual tentang sesuatu perkara yang dialami dan didengar
dengan menggunakan bahasa yang sesuai.
Fokus sampingan: 5.1 – Membaca kuat perkataan dan ayat dengan sebutan dan intonasi
yang betul dan memahami perkara yang dibaca.
Aras 1 (i) Membaca teks dengan sebutan dan intonasi yang betul.
Hasil pembelajaran : Pada akhir pengajaran, murid dapat:
i) Berbual tentang tajuk dengan menggunakan pelbagai ayat yang betul dan bahasa yang sesuai dalam situasi formal secara bertatasusila (Kognitif).
ii) Membaca dengan sebutan yang jelas,intonasi dan tanda baca yang betul
(Kognitif).
iii) Menyanyikan lagu dan menggayakannya mengikut irama dan gerakan tangan (Psikomotor)
iv) Menyemai semangat patriotik dalam kalangan pelajar (Afektif)
Ilmu : Kajian Tempatan, Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan.
Kemahiran Bernilai Tambah : Kontekstual, interpersonal, visual ruang.
Nilai : Semangat patriotik, keyakinan, menghormati, kerjasama.
Sistem bahasa : Kata nama am.
Pengetahuan sedia ada: Murid selalu menyanyikan lagu kebangsaan dan menaikkan Jalur
Gemilang semasa perhimpunan mingguan sekolah.
Media : Radio, kostum bendera Malaysia, gambar bendera, pita rakaman
dialog dan carta petikan.
FASA | ISI KANDUNGAN | AKTIVITI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN | PENGISIAN KURIKULUM | |
GURU | PELAJAR | |||
Fasa persediaan (5 minit) | Gambar bendera Malaysia (mencungkil idea) Media: Radio, kostum bendera Malaysia, gambar bendera | Guru memaparkan gambar bendera Malaysia dan kostum bendera Malaysia. Guru menyoal murid-murid tentang warna- warna yang terdapat pada bendera Malaysia. Guru meminta murid menyanyikan lagu Jalur Gemilang. | Murid meneliti gambar bendera Malaysia dan kostum bendera Malaysia. Murid berbual secara bertatasusila dengan guru dan rakan-rakan tentang warna- warna yang terdapat pada bendera Malaysia. Murid menyanyikan lagu Jalur Gemilang. | EMK : Kreativiti dan inovasi (Fasa Persediaan ) Strategi dan Teknik : Penyoalan seluruh kelas Nilai: Patriotisme Menghormati |
Langkah 1 (15 minit) | Aktiviti dalam kumpulan Media : Pita rakaman dialog | Guru membahagikan murid kepada empat kumpulan. Guru memperdengarkan dialog melalui rakaman suara dan meminta murid mencatatkan isi-isi penting. | Murid-murid yang berada dalam kumpulan diperdengarkan dialog melalui rakaman suara dan diminta mencatatkan isi-isi penting. Murid dalam kumpulan diminta berbincang secara bertatasusila tentang isi-isi yang telah dicatatkan. Wakil kumpulan menyatakan hasil perbincangan berkaitan isi-isi penting yang telah dicatat. | Strategi : Pemusatan murid dan bahan pengajaran. Kaedah dan Teknik : Aktiviti inkuiri dalam kumpulan. KBT : KB : Hubung kait TKP : Audio visual |
Langkah 2 (10 minit) | Kemahiran membaca | Guru mengedarkan petikan dialog kepada murid-murid | Murid dalam kumpulan dan diberikan satu petikan dialog untuk dibaca. Murid secara bergilir-gilir membaca petikan dengan sebutan yang betul dan intonasi yang jelas manakala murid lain mendengar dengan teliti. | Strategi : Pemusatan murid. Nilai : Bekerjasama |
Langkah 3 (10 minit) | Kemahiran tatabahasa. | Guru mengedarkan lembaran kerja kepada semua murid. | Murid menyalin semula ayat dengan menggunakan tanda baca yang betul. Murid membaca semula ayat yang lengkap mengandungi tanda baca yang tepat dengan sebutan dan intonasi yang betul. | KBT : TKP: Interpersonal Nilai : Kerjasama |
Langkah 4 (10 minit) | Menyatakan maklumat | Guru meminta murid menjawab soalan pemahaman berdasarkan petikan dialog yang telah diperdengarkan sebelumnya. | Murid menjawab soalan pemahaman berdasarkan petikan dialog yang telah diperdengarkan sebelumnya. Murid membaca jawapan yang telah dibina untuk dinilai oleh rakan. | Strategi : Pemusatan murid dan bahan pengajaran. KBT : KB : Menjana idea Nilai : Rasional |
Pemulihan | Pemulihan | Guru membimbing murid-murid mengeja perkataan. | Murid berbual tentang warna-warna pada Jalur Gemilang. Murid mengeja dan melengkapkan suku kata bagi warna-warna yang diberi. | KBT : KB : Menjana idea TKP : Visual ruang |
Pengayaan (7 minit) | Pengayaan. | Guru meminta murid berbincang dengan pasangan masing-masing dan menomborkan pernyataan mengikut urutan berdasarkan isi-isi petikan dialog yang dibaca. | Murid bertutur dengan rakan tentang lambang-lambang yang terdapat pada Jalur Gemilang. Murid menomborkan pernyataan mengikut urutan berdasarkan isi-isi petikan dialog yang dibaca. | KBT : KB : Menjana idea TKP : Visual ruang |
Penutup (3 minit) | Pita rakaman | Guru meminta murid menyanyikan lagu Jalur Gemilang dengan pergerakan tangan. | Murid menyanyikan lagu Jalur Gemilang | Strategi : Pemusatan murid. Nilai : Patriotisme |